Η τέταρτη συλλογή διηγημάτων του Περικλή Σφυρίδη

Σάρωση_20181011

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Κούφια λόγια

Συγγραφέας: Περικλής Σφυρίδης

Έκδοση: Διαγώνιος (1984)

ISBN: –

Τιμή: –

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Με αφορμή την παρουσίαση της συλλογής διηγημάτων «Χωρίς αντίκρισμα» του Περικλή Σφυρίδη, που έγινε στην προηγούμενη ανάρτηση, εδώ θα δούμε μια ακόμη δουλειά του Θεσσαλονικέα συγγραφέα, η οποία κυκλοφόρησε το 1984, πάλι από τη Διαγώνιο.

Η έκδοση είναι κλασσική της Διαγωνίου. Επιμέλεια είχε αναλάβει ο Κάρολος Τσίζεκ, ο οποίος έχει σχεδιάσει και το εξώφυλλο. Εδώ το τιράζ ήταν στα 1200 αντίτυπα. Κουβερτούρα υπάρχει και εδώ, το βιβλίο είναι αξάκριστο, το κείμενο ευανάγνωστο.

Στο βιβλίο υπάρχουν τρία διηγήματα με πρωταγωνιστή τον έρωτα:

  • Στο πρώτο με τίτλο «Ταξίδι αναψυχής»ένα παράνομο ζευγάρι ταξιδεύει προς την Αθήνα, υποτίθεται για κάποιες δουλειές και για να προχωρήσει τη σχέση του, που βρίσκεται στα πρώτα στάδια. Μέσα από αυτό το ταξίδι και με αναφορές στο παρελθόν των δύο πρωταγωνιστών, ο Σφυρίδης χτίζει τους χαρακτήρες του και με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία μιλάει για τον έρωτα στην «απαγορευμένη» του μορφή. Δεν καταδικάζει, ούτε υμνεί, με τον ρεαλιστικό του λόγο περιγράφει με ιδιαίτερη ζωντάνια σχέσεις δύσκολες, κοινωνικά κατακριτέες, που πολλές φορές οδηγούν σε αδιέξοδα. Και λόγω μεγέθους η ιστορία αυτή θα μπορούσε να γίνει μια ταινία μικρού μήκους, καθώς η ροή είναι ιδιαίτερα κινηματογραφική. Από τα τρία διηγήματα του βιβλίου είναι το αγαπημένο μου.
  • Στο δεύτερο με τίτλο «Καρτέλα ασθενούς» βλέπουμε μια ιδιαίτερη σχέση, που αναπτύσσεται μεταξύ ενός ιατρού και μιας νεαρής ασθενούς του. Και εδώ υπάρχει ζωντάνια στην αφήγηση και από ό,τι διάβασα η ιστορία αυτή έγινε τηλεταινία. Η πρωταγωνίστρια, η Ζέτα, μου φάνηκε σαν μια μικρή Λολίτα, με μια αθωότητα και μια αφέλεια, που ο αναγνώστης δεν μπορεί να διακρίνει αν είναι ειλικρινής ή αν είναι κομμάτι μιας αόρατης παγίδας.
  • Στο τρίτο με τίτλο «Κούφια λόγια» (έδωσε και τον τίτλο στο βιβλίο) βλέπουμε μια σχέση ενός ζευγαριού, όπου κυριαρχεί η ζήλια, η απιστία και η σύγκρουση δύο ατόμων, οι οποίοι βρέθηκαν μαζί, χωρίς όμως να ζητάνε τα ίδια πράγματα και να έχουν παρόμοιες προσδοκίες από μια σχέση.

Σε όλες τις ιστορίες κυριαρχεί η ρεαλιστική γραφή του Σφυρίδη, με μια τρομερή δυναμική και ζωντάνια, χωρίς την ανάγκη να στολίσει το κείμενό του με περιττά στολίδια και κοσμήματα. Και αν αυτό για πολλούς φαντάζει εύκολο, για μένα είναι η πιο δύσκολη μορφή πεζογραφίας, το να μπορείς με άμεσο, ρεαλιστικό τρόπο να μεταμορφώσεις μια καθημερινότητα σε λογοτεχνία υψηλού επιπέδου. Ο αναγνώστης δεν χρειάζεται να έχει ζήσει μια παρόμοια κατάσταση για να καταλάβει και να νιώσει τους ήρωες των τριών ιστοριών, είναι τέτοια η ζωντάνια στην αφήγηση, στους διαλόγους και στις περιγραφές, που το διήγημα μετατρέπεται σε ταινία μπροστά στα μάτια του αναγνώστη.

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί και εδώ το σκηνικό μεγάλου μέρους των ιστοριών. Και εδώ, όπως και στο «Χωρίς αντίκρισμα», ο πρωταγωνιστής και των τριών ιστοριών είναι κάποιος Πέτρος, με φίλο κάποιον Στέφανο, υπάρχει η Φαίδρα και η Ελένη, αλλά δεν μπορώ να πω αν κάποιες από αυτές είναι βιώματα του συγγραφέα ή όχι. Το βιβλίο κυκλοφόρησε μετά από κάποια χρόνια και από τις εκδόσεις του Καστανιώτη, με την προσθήκη ακόμη ενός κειμένου, αν δεν απατώμαι.

Προσωπικά το βιβλίο μου άρεσε πάρα πολύ. Δεν θα το βρείτε βέβαια σε ράφι βιβλιοπωλείου, παρά μόνο σε παλαιοβιβλιοπωλείο. Κυκλοφόρησαν πάντως πριν λίγο καιρό κάποιες συλλογές των έργων του Σφυρίδη και πιστεύω θα υπάρχουν εκεί μέσα.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Συγγραφείς, ΣΦΥΡΙΔΗΣ, Περικλής

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.