Ρεμπέτικο τραγούδι και Θεσσαλονίκη

Σάρωση_20170512

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Το ρεμπέτικο και η Θεσσαλονίκη

Συγγραφέας: Ντίνος Χριστιανόπουλος

Έκδοση: Εντευκτήριο (1999)

ISBN: 960-7568-13-3

Τιμή: Περίπου €7

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Η Θεσσαλονίκη έχει παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ιστορία του ρεμπέτικου τραγουδιού στη Θεσσαλονίκη. Οι περισσότεροι γνωρίζουν για το έργο του Βασίλη Τσιτσάνη στην πόλη μας, όπου έγραψε τα σημαντικότερα τραγούδια του. Υπάρχουν όμως λιγότερο γνωστοί ερμηνευτές, συνθέτες, μουσικοί αλλά και μαγαζιά τα οποία συνθέτουν συνολικά την ιστορία και τη σχέση της Θεσσαλονίκης με το ρεμπέτικο τραγούδι. Το βιβλίο αυτό αναδεικνύει και περιγράφει αυτή τη σχέση, με την υπογραφή του Ντίνου Χριστιανόπουλου.

Η έκδοση είναι απλή, λιτή και όμορφη, όπως πιστεύω πρέπει να είναι τέτοια μικρά βιβλία (60 σελίδες περίπου). Το εξώφυλλο έχει μία φωτογραφία του Βασίλη Τσιτσάνη σε νεαρή ηλικία, ενώ τη σχεδίαση την έχει αναλάβει ο Άρις Γεωργίου, γνωστός φωτογράφος της πόλης μας. Υπάρχουν κάποιες φωτογραφίες στο κείμενο, στο τέλος υπάρχει μια λίστα με τις πηγές των φωτογραφιών καθώς και η βιβλιογραφία.

Στη Vivlioniki είχε παρουσιαστεί στο παρελθόν ένα βιβλίο του Ντίνου Χριστιανόπουλου σχετικά με τη ζωή του Βασίλη Τσιτσάνη στην πόλη μας. Το έργο αυτό κινούνταν γύρω από τη ζωή και το έργο μόνο του Τσιτσάνη βέβαια, ενώ εδώ η μελέτη του συγγραφέα επεκτείνεται και σε άλλα πρόσωπα.

Το βιβλίο στηρίζεται σε κάποιες εκπομπές, που είχε κάνει ο Χριστιανόπουλος στον Ρ/Σ 9.58. Το προλογίζει δε η Βάνα Χαραλαμπίδου, η οποία εκείνη την εποχή ήταν Διευθύντρια προγράμματος του Κρατικού Ραδιοφώνου.

Υπάρχουν 8 σύντομα κεφάλαια στο βιβλίο:

  • Το 1ο κεφάλαιο θα μπορούσε να είναι και εισαγωγή, καθώς μιλάει για τους λόγους, που αναπτύχθηκε το ρεμπέτικο στη Θεσσαλονίκη.
  • Το 2ο κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στον Βασίλη Τσιτσάνη και την παρουσία και το έργο του στη Θεσσαλονίκη.
  • Το 3ο κεφάλαιο μιλάει για σημαντικές προσωπικότητες του ρεμπέτικου τραγουδιού, που έχουν σχέση με την πόλη μας, όπως για παράδειγμα η Ρόζα Εσκενάζι, η Ρίτα Αμπατζή, η Στέλλα Χασκίλ και η Σεβάς Χανούμ (σπουδαίες ερμηνεύτριες ρεμπέτικων), οι οργανοπαίκτες Αγάπιος Τομπούλης και Δημήτρης Σεμσής και συνθέτες όπως ο Μανώλης Χιώτης (που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη), ο Γιώργος Μητσάκης, ο Φωτάκης Χαλουλάκος κα.
  • Το 4ο κεφάλαιο έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς μιλάει για τα στέκια του ρεμπέτικου στη Θεσσαλονίκη, με αναφορές σε πολλά μαγαζιά τόσο στο κέντρο της πόλης, όσο και στις γύρω συνοικίες.
  • Το 5ο κεφάλαιο έχει μια αναφορά σε ρεμπέτικα τραγούδια, που μιλάνε για τη Θεσσαλονίκη, περίπου 40 τίτλοι
  • Το 6ο κεφάλαιο μιλάει για τη σχέση μεταξύ των ρεμπέτικων και των σεφαραδίτικων τραγουδιών, για την οποία είχε γράψει πολλά ο Αλμπέρτο Ναρ (δείτε εδώ).
  • Το 7ο κεφάλαιο μιλάει για την εξέλιξη του ρεμπέτικου μετά το 1960
  • Το 8ο κεφάλαιο αναφέρει κάποιους από τους μελετητές του ρεμπέτικου τραγουδιού στη Θεσσαλονίκη

Όσοι έχουν ακούσει τον Χριστιανόπουλο να μιλάει, μπορούν νομίζω εύκολα να αναγνωρίσουν το ύφος του μέσα στο κείμενο αυτό. Με τρόπο απλό και λόγο προσεγμένο μέσα σε ένα σύντομο κείμενο καταφέρνει να περιγράψει τον κόσμο του ρεμπέτικου κυρίως στην μεσοπολεμική και κατοχική Θεσσαλονίκη. Βρήκα το βιβλίο πολύ ενδιαφέρον, για εμένα, που δεν έχω ειδικές γνώσεις πάνω στη μουσική αυτή. Καταφέρνει όμως ο Χριστιανόπουλος να δώσει το κλίμα μέσα στο οποίο οι δημιουργοί, οι ερμηνευτές και γενικά όλος ο κόσμος του ρεμπέτικου εργάστηκε στη Θεσσαλονίκη.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Συγγραφείς, ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ, Ντίνος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s