Επανακυκλοφορία των παλαιότερων συλλογών του Γιώργου Σκαμπαρδώνη

%cf%83%ce%ac%cf%81%cf%89%cf%83%ce%b7_20170104

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Τα δεδουλευμένα

Συγγραφέας: Γιώργος Σκαμπαρδώνης

Έκδοση: Πατάκη (2016)

ISBN: 978-960-16-7072-0

Τιμή: Περίπου €17

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Με αφορμή την παρουσίαση του νέου βιβλίου του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, η οποία είναι η πρώτη, που γίνεται το 2017, η Vivlioniki σας εύχεται ένα ευτυχισμένο νέο έτος, με υγεία, χαμόγελα και αναγνώσεις σπουδαίων βιβλίων! Το βιβλίο της σημερινής ανάρτησης κυκλοφόρησε λίγες μέρες πριν φύγει το 2016 και αποτελεί μια συλλογή των παλαιότερων διηγημάτων του συγγραφέα, τα οποία δεν κυκλοφορούν πλέον στα ράφια των βιβλιοπωλείων και κάποιος μπορεί να τα βρει σχετικά δύσκολα.

Η έκδοση είναι πολύ καλή, με όμορφο εξώφυλλο, κείμενο ευανάγνωστο σε χαρτί chamois. Οι τελευταίες εκδόσεις του Πατάκη έχουν βελτιωθεί σε όψη και ποιότητα και αποτελούν προσεγμένες δουλειές, όχι μόνο σαν γραφή, αλλά και σαν εμφάνιση.

Γιατί όμως «δεδουλευμένα»; Ο Σκαμπαρδώνης σε όλες τις συλλογές δούλεψε κάποια σημεία τους, οπότε κάποια κείμενα θα έχουν διαφοροποιήσεις σε σύγκριση με τις αρχικές εκδόσεις. Από τις πέντε συλλογές διηγημάτων, στη Vivlioniki είχε παρουσιαστεί στο παρελθόν μόνο η πρώτη συλλογή, το «Μάτι φώσφορο, κουμάντο γερό«. Οι υπόλοιπες, του βιβλίου είναι «Η ψίχα της μεταλαβιάς», «Ακριανή λωρίδα», «Η στενωπός των υφασμάτων» και «Πάλι κεντάει ο στρατηγός».

Το «Η ψίχα της μεταλαβιάς» είχε κυκλοφορήσει το 1990 από τις εκδόσεις «Τραμ», έναν μόλις χρόνο μετά την πρώτη συλλογή του Σκαμπαρδώνη. 5 μικρές ιστορίες εντελώς αυτοτελείς, προσωπικά μου άρεσε το διήγημα «Το δυναμό» (η χαρά ενός ανθρώπου, που θα γίνει παππούς και η ζωντάνια, που η προσδοκία αυτή του προσφέρει) και το «Ο κυρ Ευγένης ακούει ράδιο» (η επιμονή ενός ανθρώπου να παραμένει σε ό,τι αγάπησε, ζώντας στο δικό του χρόνο, παρά τις όποιες αλλαγές συμβαίνουν γύρω του).

Το «Ακριανή λωρίδα» κυκλοφόρησε 8 χρόνια αργότερα από τις εκδόσεις «Καστανιώτης». Συλλογή 7 διηγημάτων με κάποια εξαιρετικά κείμενα («Ιωακείμ, ο σπίκερ», «Σκελετός στο χαρτοκιβώτιο», «Οι μυλόπετρες καθιερώνονται»), στα οποία το ύφος του Σκαμπαρδώνη είναι πλέον αναγνωρίσιμο.

Το «Η στενωπός των υφασμάτων» είχε κυκλοφορήσει το 1992 και κέρδισε το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος για το 1993. Εξαιρετική συλλογή, στην οποία ο Σκαμπαρδώνης βυθίστηκε νομίζω όσο ποτέ άλλοτε στην ανθρώπινη ψυχή και σκέψη, προσέφερε ιστορίες ζωντανές όσο λίγες. Η ικανότητα του συγγραφέα άλλωστε στο να παρουσιάζει «κινηματογραφικά» διηγήματα είναι μοναδική. Εδώ υπάρχει και το διήγημα «Μόσμπεργκ των έξι», το οποίο αποτέλεσε τη βάση για το δεύτερο σκέλος της ταινίας «Όλα είναι δρόμος» (με τίτλο «Η τελευταία νανόχηνα») του Παντελή Βούλγαρη, με πρωταγωνιστή τον Θανάση Βέγγο. Από τις συλλογές, που δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο διήγημα, που να μην μου αρέσει, αν το βρείτε την αρχική έκδοση, αποκτήστε το οπωσδήποτε.

Το «Πάλι κεντάει ο στρατηγός» είχε κυκλοφορήσει το 1996 και είναι η τελευταία συλλογή του βιβλίου. Προσωπικά δεν μου άρεσε τόσο πολύ, όσο η «Στενωπός των υφασμάτων», αν και εδώ ξεχώρισα μερικά ενδιαφέροντα (όπως «Το ζωντανό πόδι», «Η κυρία Σωσώ θα βγει βόλτα», «Η-Η-Ηρακλήθ!», «Ο Ταραμάς ζυγίζεται»).

Σε όλα σχεδόν ξεχωρίζει η «κινηματογραφική» γραφή του Σκαμπαρδώνη, κείμενα, που γεννούν πολύ εύκολα εικόνες. Ακόμη και τα μη ρεαλιστικά κείμενα μπορούν στο μυαλό του αναγνώστη εύκολα να γίνουν στιγμιότυπα της καθημερινότητας. Το διήγημα έχει τη δυσκολία ότι πρέπει όλα να γίνουν μέσα σε λίγες σελίδες και ο περιορισμός αυτός χώρου πολλές φορές δημιουργεί προβλήματα. Ο Σκαμπαρδώνης καταφέρνει να δίνει τις απαραίτητες λεπτομέρειες, που απαιτούνται, ώστε οι ιστορίες του να είναι πλήρεις.

Η Θεσσαλονίκη είναι ο τόπος δράσης πολλών (ίσως των περισσότερων) διηγημάτων. Κυρίως η σύγχρονη πόλη, δρόμοι και γειτονιές, χωρίς να υπάρχει κάποια προτίμηση σε κάποια περιοχή. Καθημερινοί Θεσσαλονικείς, αυτό, που λέμε «οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας».

Προσωπικά το βιβλίο μου άρεσε πολύ. Περισσότερο ίσως για το γεγονός, ότι κυκλοφόρησαν πάλι βιβλία, που έψαχνα και δυστυχώς δεν υπήρχαν στα βιβλιοπωλεία ή στα παλαιοβιβλιοπωλεία. Αυτό πάντως θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτελεί και δείκτη αναγνωσιμότητας των βιβλίων του Σκαμπαρδώνη, αν δεν διαβάζονταν ίσως περισσότερα να κατέληγαν στα ράφια κάποιων παλαιοβιβλιοπωλείων.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Συγγραφείς, ΣΚΑΜΠΑΡΔΩΝΗΣ, Γιώργος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s