Επιχειρήματα υπέρ της χρήσης της Ροτόντας ως ιερού ναού

%cf%83%ce%ac%cf%81%cf%89%cf%83%ce%b7_20160908

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Ο αυτοκρατορικός & παλαιός μητροπολιτικός ναός της Θεσσαλονίκης – Ι. Ναός των Αρχαγγέλων – Αγ. Γεωργίου Ροτόντα

Συγγραφέας: Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης Ιωάννης

Έκδοση: Γιαχούδη (2016)

ISBN: 978-618-5092-20-7

Τιμή: Περίπου €10

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Η Ροτόντα αποτελεί αναμφισβήτητα ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της Θεσσαλονίκης, καθώς εμπεριέχει στοιχεία από τη Ρωμαϊκή Θεσσαλονίκη και έπειτα. Με ιστορία, που υπερβαίνει τα 1600 χρόνια αποτελεί εδώ και καιρό το μήλο της έριδας μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας σχετικά με τη χρήση της και το ιδιοκτησιακό της καθεστώς. Παλαιότερα στη Vivlioniki είχε παρουσιαστεί ένα βιβλίο σχετικά με το μέλλον του μνημείο (μπορείτε να δείτε περισσότερα εδώ), στο οποίο παρουσιάστηκαν τα επιχειρήματα υπέρ της άποψης του να είναι η Ροτόντα αρχαιολογικός χώρος και όχι εκκλησία. Στη σημερινή ανάρτηση θα δούμε ένα βιβλίο, το οποίο παρουσιάζει την αντίθετη άποψη.

Η έκδοση είναι συμπαθής. Πρέπει να είναι ιδιωτική έκδοση, αν και αναφέρεται στο εσωτερικό βιβλίο ο εκδοτικός οίκος. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει φωτογραφικό παράρτημα με κάποιες ενδιαφέρουσες εικόνες. Βιβλιογραφία, ελληνική αλλά και ξενόγλωσση υπάρχει επίσης στο τέλος. Στις σελίδες στο κάτω μέρος τους υπάρχουν πολλές σημειώσεις. Ευανάγνωστο κείμενο χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες στην κατανόησή του. Το βιβλίο ο συγγραφέας το αφιερώνει στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο της Ελληνικής Εκκλησίας.

Στα 8 κεφάλαια του βιβλίου ο Μητροπολίτης Ιωάννης προσπαθεί να αναλύσει τους λόγους για τους οποίους η Ροτόντα θα έπρεπε να γίνει χριστιανικός ναός στο μέλλον. Το βασικό του επιχείρημα είναι ότι η Ροτόντα (γενικά αποφεύγει να αποκαλεί το κτίριο έτσι και προτιμά να το αποκαλεί Άγιος Γεώργιος), σύμφωνα με τις δικές του πηγές, χτίστηκε για να αποτελεί αυτοκρατορικό ναό, άσχετα από το γεγονός ότι μπορεί να μην ήταν αυτός ο αρχικός σκοπός ανέγερσης του κτιρίου. Το δεύτερο επιχείρημα του συγγραφέα είναι μία αρχή, που πηγάζει από το Εκκλησιαστικό δίκαιο και κανόνες και νόμους από την εποχή του Βυζαντίου, σύμφωνα με την οποία «ο άπαξ ναός, εσαεί ναός», δηλαδή ότι κάποιο κτίριο από τη στιγμή, που γίνει ναός θα συνεχίζει για πάντα να είναι ιερός τόπος άσχετα από την μετέπειτα χρήση του.

Πέρα βέβαια από τα επιχειρήματα του συγγραφέα, υπάρχει και το κομμάτι του βιβλίου όπου περιγράφονται τα σπουδαία ψηφιδωτά της Ροτόντας και αναλύονται διάφορες επιγραφές. Ο αναγνώστης βέβαια, που θέλει να διαβάσει περισσότερα για τα ψηφιδωτά του μνημείου, μπορεί να ανατρέξει στο εξαιρετικό βιβλίο για τα ψηφιδωτά της Θεσσαλονίκης.

Προσωπικά έχω μία άποψη σχετικά με το ποιο θα πρέπει να είναι το μέλλον της Ροτόντας, αλλά αυτό δεν μου απαγορεύει το να διαβάζω και να ψάχνω την αντίθετη άποψη. Πολλά θα μπορούσαν να σχολιαστούν σχετικά με τα όσα γράφονται και θεωρώ ότι καλό θα ήταν να ανοίξει η κουβέντα αυτή για να μην μένει το θέμα μετέωρο για πολύ καιρό.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under ΙΩΑΝΝΗΣ, Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνας, Συγγραφείς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s