Ο κατάδεσμος του Κοροβίνη

Σάρωση_20160420

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Ο κατάδεσμος

Συγγραφέας: Θωμάς Κοροβίνης

Έκδοση: Άγρα (2016)

ISBN: 978-960-505-222-5

Τιμή: Περίπου €9

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Ο Κοροβίνης είναι από τους αγαπημένους συγγραφείς στη Vivlioniki, άλλωστε το πρώτο βιβλίο, που παρουσιάστηκε στο ιστολόγιο αυτό ήταν δικό του, το εκπληκτικό «Ο γύρος του θανάτου«. Με ιδιαίτερη λοιπόν χαρά αντίκρισα στα ράφια των βιβλιοπωλείων το τελευταίο του έργο, για το οποίο θα μιλήσουμε σε αυτήν την ανάρτηση.

Η έκδοση είναι άριστη για λογοτεχνικό βιβλίο, όπως νομίζω όλα τα βιβλία του Άγρα, που έχω διαβάσει. Όμορφο χάρτινο εξώφυλλο με σχέδιο του Δημήτρη Μοράρου. Χρησιμοποιήθηκε χαρτί Palatino των 120gr, κείμενο ευανάγνωστο, να μην γυρνάς σελίδες και να σου μένει το μελάνι στα δάχτυλα.

Πρωταγωνίστρια του πεζογραφήματος, όπως το αποκαλεί ο Κοροβίνης, είναι η Ζηνοβία, μια γυναίκα Θεσσαλονικιά, τσαούσα, όπως θα την έλεγε η γιαγιά μου, την οποία συναντάμε σε μία προσωπική έκρηξη, που οδηγεί σε έναν χειμαρρώδη μονόλογο με αποδέκτη τον άντρα της τον Πραξιτέλη. Είναι η στιγμή, που το ποτήρι ξεχειλίζει, το ένα παραπάνω βήμα, που δεν θα έπρεπε να γίνει, αλλά έγινε και οδηγεί τον άνθρωπο να πει πράγματα, που για χρόνια φώλιαζε μέσα του. Ο λόγος της Ζηνοβίας είναι σε κάποια σημεία τραγικός, σε άλλα κωμικός, με πολλές βρισιές, που όμως δεν κάνουν το κείμενο χυδαίο. Μιλάει με γλώσσα της πιάτσας, μαγκιόρικη, με ύφος, που έχει χαθεί πλέον από την καθημερινότητα και λεξιλόγιο και εκφράσεις μιας άλλης εποχής. Η Ζηνοβία όμως ζει στο σήμερα, αλλά και στο χθες, το ίδιο και ο άντρας της. Μέσα από την αφήγηση φανερώνεται η εκμετάλλευση του Πραξιτέλη προς τη Ζηνοβία και τους άλλους, η κουτοπονηριά του, η ασέβειά του προς τα πάντα και τους πάντες, ένας άνθρωπος, που μόνο το κακό σκέφτεται και φέρνει και μόνο για τον εαυτό του τα κάνει όλα.

Η Ζηνοβία από την άλλη δεν παρουσιάζεται από τον Κοροβίνη ως κάτι το ιδανικό. Έχει κάνει λάθη, έχει αμαρτήσει, έχει εκμεταλλευτεί κι αυτή καταστάσεις, αλλά της δίνεται το ελαφρυντικό ότι η Ζηνοβία έγινε έτσι λόγω των καταστάσεων, ενώ τον Πραξιτέλη φαίνεται να τον οδηγούν προς τις συμπεριφορές αυτές βαθύτερα γνωρίσματα του χαρακτήρα του.

Ποιος είναι όμως αυτός ο Πραξιτέλης; Στο πρόσωπό του φαίνεται ο Κοροβίνης να θέλει να παρουσιάσει τον Νεοέλληνα, ξεκινώντας χρονικά περίπου από τις αρχές του 20ου αιώνα και φτάνοντας έως τις ημέρες μας. Η επιλογή του ονόματος «Πραξιτέλης» δεν νομίζω να είναι τυχαίο, πιστεύω πως θέλει να παρουσιάσει τον Νεοέλληνα, που νομίζει ότι η (όποια) αρχαία καταγωγή του, μπορεί να του δίνει και την αίγλη και τον πολιτισμό των Αρχαίων Ελλήνων. Η αλήθεια βέβαια στις γραμμές του κειμένου αποδεικνύεται εντελώς διαφορετική. Ο Πραξιτέλης δεν υπολογίζει τίποτα μπροστά στην καλοπέρασή του, πατάει επί πτωμάτων και πάντα φταίνε οι άλλοι για τη μιζέρια και την ανεπροκοπή του.

Η Θεσσαλονίκη είναι ο τόπος, που διαδραματίζονται τα γεγονότα της ζωής της Ζηνοβίας, του Πραξιτέλη και των υπολοίπων. Η ιστορία της πόλης προσαρμόζεται για τις ανάγκες του κειμένου (αλλά δεν αλλοιώνεται). Υπάρχουν κάποιες ενδιαφέρουσες αναφορές σε γεγονότα και πρόσωπα της πόλης. Ο Κοροβίνης έχει μελετήσει το λούμπεν στοιχείο της πόλης μας και το παρουσιάζει εξαιρετικά, χωρίς καταδίκες και υμνολόγια.

Προσωπικά το βιβλίο μου άρεσε πάρα πολύ. Είναι κείμενο, που δεν κουράζει, παρά το γεγονός ότι είναι μονόλογος. Ο Κοροβίνης έχει καταφέρει να γράψει τα λόγια με τέτοιο τρόπο, που είναι σαν να ακούς τη Ζηνοβία. Καθαρά θεατρικό βιβλίο, το φαντάζομαι να παρουσιάζεται σε μία σκηνή με μία γιγαντοοθόνη από πίσω να παρουσιάζει γεγονότα, που περιγράφει η Ζηνοβία. Πέρα από το ύφος του κειμένου, πρόκειται για ένα επίκαιρο έργο. Ο Κοροβίνης σε αντίθεση με τους περισσότερους, αποφασίζει να σταματήσει να χαϊδεύει τα αυτιά του Νεοέλληνα και τον παρουσιάζει όχι ως θύμα, αλλά ως θύτη της κατάστασης. Και με δεδομένα τα όσα περνάμε με την Κρίση τα τελευταία χρόνια, το ότι κατευθύνει τον θυμό και την οργή της Ζηνοβίας προς τον Νεοέλληνα ως υπεύθυνο των όσων ζει είναι σπάνιο. Νομίζω ότι και με αυτό το έργο ο Κοροβίνης αποδεικνύει γιατί είναι από τις σημαντικότερες πένες, που έχει βγάλει η σύγχρονη λογοτεχνία της πόλης μας.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under ΚΟΡΟΒΙΝΗΣ, Θωμάς, Συγγραφείς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s