Μια νέα, μικρή μελέτη για την πεζογραφία της Θεσσαλονίκης

Σάρωση_20160310 (2)

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Η πεζογραφία της Θεσσαλονίκης

Συγγραφέας: Κώστας Χατζηαντωνίου

Έκδοση: Κουκούτσι (2016)

ISBN: 978-618-5202-05-7

Τιμή: Περίπου €9

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Η σημερινή ανάρτηση έχει να κάνει με μία ακόμη μελέτη για τη λογοτεχνία της Θεσσαλονίκης ή καλύτερα για ένα έργο, που βασίστηκε σε μία ομιλία σχετικά με τη λογοτεχνία της πόλης μας. Παλαιότερα από τη Vivlioniki έχουν παρουσιαστεί λογοτεχνικές μελέτες αντίστοιχες από τον Καζαντζή, την Σταυρακοπούλου, τον Τριάρχη, τον Αναστασιάδη, τον Αλαβέρα, τον Χριστιανόπουλο κα.

Η έκδοση είναι πολύ όμορφη, με ένα πανέμορφο εξώφυλλο, που βασίζεται σε παλιό χάρτη, που αναπαριστά τον Θερμαϊκό Κόλπο από βιβλίο του 1526. Το χαρτί είναι Fabriano Ιταλίας των 120gr. Όπως αναφέρεται στο βιβλίο, μορφή του κειμένου είχε παρουσιαστεί ως ομιλία του συγγραφέα στις 16 Νοεμβρίου 2012 στη Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη»

Τον συγγραφέα τον συναντάμε πρώτη φορά στη Vivlioniki και διαβάζοντας το βιογραφικό του έχει ασχοληθεί κυρίως με ιστορικά θέματα. Στο βιβλίο του αυτό επιχειρεί πέρα από μια σύντομη παρουσίαση της λογοτεχνικής και πιο συγκεκριμένα της πεζογραφικής εξέλιξης της Θεσσαλονίκης και τον τρόπο, που συνδέεται η ιστορία με την πεζογραφία.

Το βιβλίο χωρίζεται σε 4 ενότητες, μετά τον πρόλογό του:

  • Ιστορία και λογοτεχνία: Ενδιαφέρον κεφάλαιο, που αναλύει τη σχέση μεταξύ των δύο αυτών εννοιών, ποια είναι τα όρια, αν υπάρχουν, αν η λογοτεχνία αποτελεί μέρος της ιστορικής επιστήμης, οι κίνδυνοι από μία τέτοια παραδοχή, η σύγκρουση υποκειμενικής άποψης και ιστορικής πραγματικότητας.
  • Τα θεμέλια: Ο Χατζηαντωνίου, όπως και πολλοί άλλοι μελετητές, θεωρεί ως σημείο μηδέν της πεζογραφικής παράδοσης της Θεσσαλονίκης τη γενιά του 30, που κάποιοι αποκάλεσαν «Σχολή Θεσσαλονίκης». Γίνονται αναφορές στο περιοδικό «Μακεδονικές Ημέρες» και σε συγγραφείς όπως ο Ξεφλούδας, ο Δέλιος, ο Γιαννόπουλος, ο Πεντζίκης και ο Σπανδωνίδης. Το έργο αυτών αποτελεί το θεμέλιο, πάνω στο οποίο οι επόμενες γενιές πεζογράφων έχτισαν το δικό τους έργο. Δεν αναφέρεται βέβαια σε παλαιότερους συγγραφείς (μόνο για τον Μόδη γίνεται λόγος) της πόλης μας, καθώς θεωρεί ότι το έργο τους δεν είναι άξιο λόγου. Επιχειρεί επίσης στο κεφάλαιο αυτό μια σύγκριση της λογοτεχνικής Θεσσαλονίκης με αυτήν της λογοτεχνίας της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, αποκαλώντας την πόλη «Πράγα του νότου».
  • Μετά τον πόλεμο: Στο μικρό αυτό κεφάλαιο ο συγγραφέας επιχειρεί μία σύνοψη της πεζογραφίας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά, από το 1945 έως τις ημέρες μας. Σίγουρα σε τόσο λίγες σελίδες δεν είναι δυνατόν να αναλυθεί πλήρως το έργο όλων των συγγραφέων από τον Παπασιώπη, τον Μπακόλα και τον Ιωάννου έως τον Κοροβίνη, τον Σκαμπαρδώνη και τον Σερέφα. Αυτό, που ξεχωρίζω σε αυτό το κεφάλαιο, είναι η αναφορά στη νεότερη γενιά πεζογράφων, που έχουν δείξει πολύ καλά δείγματα και λείπουν από παλαιότερες αντίστοιχες μελέτες.
  • Στο σταυροδρόμι ξανά: Είναι ο επίλογος του έργου, χωρίς κάτι το ιδιαίτερο.

Φυσικά σε ένα βιβλίο, που βασίζεται σε μία ομιλία δεν μπορεί κάποιος να έχει την απαίτηση να είναι πλήρες όπως ένα οργανωμένο ανθολόγιο ή μία οργανωμένη μελέτη. Αυτό, που κρατάω κυρίως από το βιβλίο αυτό, είναι η αναφορά της νεότερης γενιάς συγγραφέων της πόλης μας, του Κοροβίνη, του Σερέφα, της Βογιατζόγλου, του Χατζητάτση, του Σκαμπαρδώνη, του Γούτα, της Νικολαΐδου, του Αμανατίδη, της Σταυρακοπούλου και άλλων. Αυτοί, μαζί με τους ακόμη νεότερους, όπως τον Γκόζη και τον Καράδαη, θα συνεχίσουν και θα εμπλουτίσουν την πεζογραφική παράδοση της Θεσσαλονίκης.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Συγγραφείς, ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ, Κώστας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s