Παιδικά χρόνια και αναμνήσεις στα πέριξ της Πλατείας Δικαστηρίων

Σάρωση_20160307

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Αγνώστου Στρατιώτου

Συγγραφέας: Τόλης Νικηφόρου

Έκδοση: Μανδραγόρας (2016)

ISBN: 978-960-592-025-8

Τιμή: Περίπου €10

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τον Τόλη Νικηφόρου τον γνωρίσαμε στη Vivlioniki από το βιβλίο του «Νόστος«. Ο Θεσσαλονικέας αυτός συγγραφέας έγινε γνωστός κυρίως για το ποιητικό του έργο, αν και κρατικό βραβείο πήρε για μία συλλογή διηγημάτων του. Στην ανάρτηση αυτή θα δούμε το τελευταίο έργο του, το οποίο μόλις κυκλοφόρησε.

Η έκδοση είναι λιτή και όμορφη. Χάρτινο εξώφυλλο με ασπρόμαυρη φωτογραφία, η οποία προϊδεάζει τον αναγνώστη για το ταξίδι στο παρελθόν. Χρησιμοποιήθηκε χαρτί Palatina 120gr. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει το συνολικό έργο του συγγραφέα.

Το βιβλίο είναι μία συλλογή αυτοβιογραφικών διηγημάτων, κάποια εκ των οποίων είχαν δημοσιευτεί παλαιότερα σε διάφορα έντυπα (βιβλία, περιοδικά). Το «Μόνος με άλλους 11 και την κουβέρτα πάνω απ’το κεφάλι» περιλαμβάνεται δε στο βιβλίο «Νόστος» για το οποίο μιλήσαμε προηγουμένως. Κάθε ένα από αυτά «προλογίζεται» με στίχους από το ποιητικό έργο του συγγραφέα.

Πρόκειται κυρίως για μία ιστορική αναδρομή στα παιδικά χρόνια του συγγραφέα. Ο τίτλος του βιβλίου έχει να κάνει με την Οδό Αγνώστου Στρατιώτου, που βρίσκεται στην Πλατεία Δικαστηρίων, όπως τη λένε οι παλαιότεροι, ή Αρχαία Αγορά, όπως την ξέρουν οι νεώτεροι. Ο κόσμος του συγγραφέα όταν ήταν παιδί (στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια) εκτείνονταν από την Παναγία Χαλκέων έως την Αγίου Δημητρίου και από την Γκαρμπολά (Καρμπολά την αποκαλεί ο Νικηφόρου) έως την Αμύντα και τη Μητσαίων. Μία περιοχή, που πριν κάποια χρόνια ήταν γεμάτη με «μέγαρα», μερικά εκ των οποίων ήταν αρχιτεκτονικά στολίδια και λίγα απομένουν έως τις μέρες μας.

Εκτός από την περιγραφή της γειτονιάς του, των φίλων του, των παιχνιδιών και των άλλων δραστηριοτήτων, ο Νικηφόρου στις αφηγήσεις του μιλάει πολύ για την οικογένειά του, ακόμη και για θέματα, που πολλοί ίσως δεν θα ήθελαν να μιλήσουν, όπως το διαζύγιο των γονιών του ή την χρεοκοπία του πατέρα του. Πρόκειται όμως για γεγονότα τα οποία σίγουρα τον έχουν στιγματίσει και φαντάζομαι θα έπαιξαν και ρόλο στη λογοτεχνική πορεία του συγγραφέα. Στον πρόλογο ο Νικηφόρου μιλάει για «τραύματα», ενώ ο χαμός προσφιλών του ατόμων και η ανάμνησή τους φαίνεται να είναι η αφορμή για τη συγγραφή του βιβλίου.

Προσωπικά ξεχώρισα τα «Υπόγεια και επίγεια», «Το γκαράζ του Μπεμπελέκου», «Ιπτάμενος χωρίς φρένα στην Αμύντα», «Το δέντρο του δικού μας δάσους (μιλάει για τον Τηλέμαχο Αλαβέρα). Το «Requiem για ένα σπάταλο άνθρωπο» είναι ιδιαίτερα συγκινητικό, καθώς μιλάει για τον πατέρα του.

Η Θεσσαλονίκη και πιο συγκεκριμένα η γειτονιά του Νικηφόρου παρουσιάζεται με μια νοσταλγία, που όπως και σε άλλα παρόμοια κείμενα, αφορά όχι μόνο τον τόπο, αλλά κυρίως την παιδική ηλικία, με τις λιγότερες σκουτούρες και την αθωότητα μιας εποχής. Υπάρχουν κάποιες τοπογραφικές αναφορές και ιστορικά στοιχεία.

Προσωπικά μου αρέσουν τέτοιου είδους βιβλία. Δεν είναι τόσο η λογοτεχνική τους αξία, όσο η περιγραφή μιας πόλης, λίγο πριν αλλάξει εντελώς η όψη της από την άναρχη οικοδόμηση. Συνολικά αν μαζευτούν πολλά τέτοια βιβλία και οι πληροφορίες, που έχουν, μπορεί να φτιαχτεί ένας διαφορετικός χάρτης της πόλης και να βοηθήσουν ίσως και την ιστορική έρευνα, στο βαθμό βέβαια, που αυτό είναι επιτρεπτό από την ιστορική επιστήμη. Αξίζει νομίζω να διαβαστεί, ειδικά αν μένετε σε αυτήν την περιοχή ή αν μεγαλώσατε στα πέριξ της Αγνώστου Στρατιώτου στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια.

Advertisements

3 Σχόλια

Filed under ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ, Τόλης, Συγγραφείς

3 responses to “Παιδικά χρόνια και αναμνήσεις στα πέριξ της Πλατείας Δικαστηρίων

  1. Παράθεμα: Αυτοδικία και έγκλημα στη σύγχρονη Θεσσαλονίκη | Vivlioniki

  2. Παράθεμα: Η Θεσσαλονίκη στα ποιήματα του Τόλη Νικηφόρου | Vivlioniki

  3. Παράθεμα: Αυτοδικία και έγκλημα στη σύγχρονη Θεσσαλονίκη | Vivlioniki

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s