Η μυθιστορία ενός εγκλήματος πάθους στη Θεσσαλονίκη του 1950

Σάρωση_20160111 (3)

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Θα γίνω ντιζέζ

Συγγραφέας: Σάκης Σερέφας

Έκδοση: Μεταίχμιο (2006)

ISBN: 960-455-065-9

Τιμή: Περίπου €10

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Όπως έχουμε πολλές φορές τονίσει από τη Vivlioniki, η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη, που ειδικά στον 20ο αιώνα έζησε πολλές δολοφονίες και εγκλήματα, κάποια από τα οποία είχαν μεγάλη ιστορική σημασία. Σχετικά βιβλία έχουν γράψει ο Αναστασιάδης, ο Κουζινόπουλος, ο Σερέφας, αλλά και λογοτέχνες όπως ο Κοροβίνης, ο Βασιλικός κα. Η σημερινή ανάρτηση ασχολείται με ένα έγκλημα, το οποίο απασχόλησε τις εφημερίδες για λίγο καιρό και μετά χάθηκε στη μνήμη των πολλών.

Η έκδοση είναι ένα μικρό βιβλιαράκι, λιτό και όμορφο. Στο εξώφυλλο αλλά και στο εσωτερικό του βιβλίου, ο αναγνώστης θα βρει σχέδια του Soloup (γνωστός για τις συλλογές σκίτσων του, αλλά και για τη συνεργασία του με την εφημερίδα Ποντίκι). Ωραίο και το χαρτί Chamois των 100gr που επιλέχθηκε για την έκδοση. Το μαύρο χρώμα στο εξώφυλλο παραπέμπει στα film noir της δεκαετίας του ’50.

Η νουβέλα ασχολείται με την αληθινή ιστορία ενός εγκλήματος, που είχε συγκλονίσει την Θεσσαλονίκη τον χειμώνα του 1950. Έγκλημα πάθους, με θύμα μια νεαρή γυναίκα, που είχε κατέβει από το χωριό της κοντά στη Φλώρινα στη Θεσσαλονίκη, με όνειρο να γίνει τραγουδίστρια, αλλά καταλήγει απλή ντιζέζ σε ταβέρνα στον Βαρδάρη. Δράστης ο πρώην αρραβωνιαστικός της. Χώρος του εγκλήματος η μετεμφυλιακή Θεσσαλονίκη.

Ο Σερέφας αισθάνεται την ανάγκη να διευκρινίσει από την αρχή ότι τα ονόματα των πρωταγωνιστών (όλα πλην ενός, που δεν μας λέει ποιο) είναι αλλαγμένα, αλλά όλα τα υπόλοιπα στοιχεία είναι αληθινά. Για τη συγγραφή του βιβλίου βοηθήθηκε από δημοσιεύματα της εφημερίδας «Μακεδονία» της εποχής. Χρησιμοποιεί δε ένα τέχνασμα, το οποίο μετά από λίγα χρόνια θα ακολουθήσει και ο Κοροβίνης στο αριστούργημά του «Ο γύρος του θανάτου». Κάθεται και ακούει τους πρωταγωνιστές και κάποιους εμπλεκόμενους να διηγούνται την ιστορία, όπως την είδαν αυτοί στη σύγχρονη εποχή. Σαν ένας δημοσιογράφος, που κάνει ρεπορτάζ για μια εκπομπή, που θα παρουσιάσει το έγκλημα. Μεταξύ των «συνεντεύξεων» παρεμβάλλονται κείμενα αφηγηματικά, με έντονο θεατρικό χαρακτήρα. Στο σύνολό του νομίζω το έργο μοιάζει περισσότερο με θεατρικό, παρά με ταινία ή τηλεοπτική εκπομπή.

Η γλώσσα και το ύφος του Σερέφα εναλλάσσονται εξαιρετικά και ταιριάζουν απόλυτα, στους χαρακτήρες, που περιγράφονται, οι οποίοι διαφέρουν αρκετά μεταξύ τους. Αν και η νουβέλα είναι σύντομο λογοτεχνικό είδος, εν τούτοις ο συγγραφέας εδώ καταφέρνει να παρουσιάσει το κλίμα τόσο της πόλης, όσο και το κοινωνικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο διαδραματίζεται το έργο. Η μετεμφυλιακή Θεσσαλονίκη έχει αρχίσει να δέχεται τους εσωτερικούς μετανάστες, που φεύγουν από τα χωριά τους για να βρούνε καλύτερη τύχη στα αστικά κέντρα. Τα όνειρα για μια καλύτερη ζωή συνοδεύουν το τέλος των πολεμικών επιχειρήσεων, αλλά η απειρία και η αγαθότητα των νέων αυτών κατοίκων της πόλης, τους οδηγούν σε παγίδες και σε λάθη.

Ο Σερέφας δεν δικάζει στο έργο του, αλλά ούτε και αγιοποιεί, προσπαθεί όμως να καταλάβει το πώς και το γιατί, όχι από κουτσομπολίστικο ενδιαφέρον, αλλά από ανάγκη να κατανοήσει πώς μπορεί μια ιστορία αγάπης να φτάσει σε αυτό το τραγικό σημείο. Ο Λάμπης (ο θύτης του εγκλήματος) δεν είναι ένας σχιζοφρενής δολοφόνος, κάπως καταλήγει στο έγκλημα.

Η Θεσσαλονίκη στο έργο παρουσιάζεται κυρίως ως κλίμα εποχής, αν και γίνονται κάποιες λίγες αναφορές σε τοπογραφικά στοιχεία της πόλης. Είναι η Γη της Επαγγελίας για την Κική, οι ελπίδες της για ένα νέο ξεκίνημα, αλλά τελικά θα αποτελέσει τον τελικό σταθμό της ζωής της.

Το βιβλίο μου άρεσε πάρα πολύ. Οι αλλαγές ύφους, η «ανακριτική» αφήγηση, το στήσιμο των χαρακτήρων, το κλίμα που δημιουργείται, τα βρήκα εξαιρετικά. Τον Σερέφα τον ξέρω κυρίως μέσα από τις εξαιρετικές του μελέτες για την Θεσσαλονίκη και λιγότερο ως συγγραφέα (νομίζω κυρίως δηλώνει ποιητής). Το συγκεκριμένο έργο του το βρήκα πολύ ενδιαφέρον και ιδανική παρέα για ένα απόγευμα.

Advertisements

1 σχόλιο

Filed under Συγγραφείς, ΣΕΡΕΦΑΣ, Σάκης

One response to “Η μυθιστορία ενός εγκλήματος πάθους στη Θεσσαλονίκη του 1950

  1. Παράθεμα: 25 ποιήματα για άγνωστα θανατικά της Θεσσαλονίκης | Vivlioniki

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s