Η «Ωραία της Ημέρας»…στη Θεσσαλονίκη

βιβλιονίκη060

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Ζα Ζα

Συγγραφέας: Κυριάκος Αθανασιάδης

Έκδοση: Εκδοτικός Οίκος Ανοχής (2012)

ISBN: 978-618-80288-0-7

Τιμή: Περίπου €15

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Γενικά δεν θα χαρακτήριζα τον εαυτό μου σινεφίλ. Μου αρέσει μεν το σινεμά, έχω αγαπήσει κάποιες ταινίες, αλλά δεν έχω εμβαθύνει στην Τέχνη αυτή, ούτε ξέρω λεπτομέρειες. Μία πάντως από τις πιο αγαπημένες μου ταινίες, είναι το αριστούργημα του Μπουνιουέλ «Η Ωραία της Ημέρας» με την εκθαμβωτική Κατρίν Ντενέβ στον πρωταγωνιστικό ρόλο μιας γυναίκας, που γίνεται πόρνη πολυτελείας σε οίκο ανοχής, παρατώντας εν μέρει την προηγούμενη ζωή της, μιας ζωής με οικονομική άνεση, ασφάλεια και κοινωνική αποδοχή. Μόλις λοιπόν έμαθα ότι η πλοκή του βιβλίου της σημερινής ανάρτησης σχετίζεται κάπως με την ταινία, ότι η πλοκή διαδραματίζεται στην Θεσσαλονίκη και ότι πρόκειται για μία αληθινή ιστορία, θέλησα να διαβάσω το έργο κατευθείαν.

Η έκδοση είναι λιτή και όμορφη, χωρίς ιδιαίτερα στολίδια. Πρόκειται για την πρώτη δουλειά του Free Thinking Zone, ενός βιβλιοπωλείου στην Αθήνα, του οποίου ο εκδοτικός οίκος ονομάστηκε «Εκδοτικός Οίκος Ανοχής». Μέρος των εσόδων του βιβλίου πηγαίνει σε μία οργάνωση ενάντια στην κακοποίηση και το trafficking. Πλαστικοποιημένο εξώφυλλο, ευανάγνωστο κείμενο, αξιοπρεπέστατη το λιγότερο η έκδοση.

Πριν κυκλοφορήσει σε έντυπη μορφή, ο συγγραφέας το είχε ανεβάσει σε ένα site στο διαδίκτυο. Ο Αθανασιάδης ανήκει στην νεότερη γενιά συγγραφέων της πόλης μας, έχει γράψει αρκετά έργα, αλλά αυτό είναι το πρώτο του, που παρουσιάζεται μέσα από τη Vivlioniki.

Η κύρια πρωταγωνίστρια του έργου είναι η Άννα ή αν προτιμάτε η Ζα Ζα, μια επιμελήτρια βιβλίων, παντρεμένη, με οικονομική άνεση, όμορφη πολύ, διανύει την 4η δεκαετία της ζωής της με αποδοχή από τους γύρω της, φίλους, συναδέλφους κα. Η ζωή της με τον σύζυγό της Μάνο κυλάει αρμονικά στα μάτια των άλλων, ενώ μέσα της κάτι την τρώει, κάτι πάντα λείπει. Στην αναζήτηση της προσωπικής της ελευθερίας και αναζήτησης, θα αρχίσει να εργάζεται ως πόρνη πολυτελείας. Η ζωή της δεν θα είναι ποτέ ίδια και οι αλλαγές θα την μεταμορφώσουν στο άτομο, που ήθελε να είναι, με όσα τιμήματα έχει να πληρώσει.

Το βιβλίο είναι ερωτικό, αλλά και βαθιά ψυχοερευνητικό. Μέσα στις περιγραφές υπάρχει ο πόθος, το πάθος, ο ερωτισμός, αλλά και οι φιλοσοφικές αναζητήσεις, η σκέψη, οι φόβοι ενός καθημερινού ανθρώπου. Όλα αυτά γίνονται για την ατομική απελευθέρωση της Άννας. Οι κοινωνικές συμβάσεις δεν αποτελούν ασφάλεια για αυτήν, που έχει την αποδοχή όλων, το αντίθετο, από τη στιγμή, που καταλαβαίνει πως δεν ανήκει σε αυτό το πλαίσιο, προσπαθεί να ξεφύγει. Η Ζα Ζα, αν και σαν όνομα προέρχεται από το ίδιο όνομα όπως η Άννα (Σωσσάνα το βαφτιστικό της πρωταγωνίστριας), είναι ένας άλλος άνθρωπος.

Ο Αθανασιάδης φαίνεται να έχει γράψει το βιβλίο κυρίως για γυναίκες, στο κείμενο σε κάποιο σημείο απευθύνεται στην «αγαπητή αναγνώστρια». Και όντως, το πιθανότερο είναι να αφορά γυναίκες αναγνώστριες, που θα μπορέσουν ίσως να καταλάβουν καλύτερα την ψυχολογία της Ζα Ζα. Ένας άντρας αναγνώστης κρυφοκοιτάει απλά της μεταβολές, ίσως δεν καταλαβαίνει κάποια πράγματα στην αρχή, αλλά όσο προχωράει το έργο κάποια πράγματα γίνονται πιο σαφή. Αν θα μπορέσει ένας άντρας να κατανοήσει τον γυναικείο ψυχισμό μέσα από το έργο; Πολύ χλωμό, αλλά σίγουρα θα τον προσεγγίσει, έστω και λίγο.

Το ύφος γραφής του Αθανασιάδη δεν είναι το ίδιο σε όλο το έργο. Υπάρχουν σημεία με γραμμική αφήγηση, σε κάποια άλλα σημεία ο λόγος γίνεται γρήγορος, αλλού διακόπτεται η πλοκή με τη σκέψη, αλλού ο ερωτισμός κυριαρχεί, αλλού ο ρεαλισμός και αλλού το όνειρο. Οι διάλογοι είναι κοφτοί τις περισσότερες φορές. Οι χαρακτήρες πλάθονται με σωστό τρόπο, κυρίως φυσικά της Ζα Ζα.

Η Θεσσαλονίκη είναι ο καμβάς, πάνω στον οποίο ο Αθανασιάδης ζωγραφίζει το έργο του. Πολλές οι αναφορές σε σημεία της πόλης, κυρίως στο Κέντρο. Κάνει πάντως εντύπωση πώς μια τέτοια ιστορία συνέβη στην Θεσσαλονίκη, που είναι ένα μεγάλο χωριό και σίγουρα η ανωνυμία των προσώπων δεν προστατεύεται με την ευκολία που αυτή προστατεύεται σε μία μεγαλούπολη. Σύμφωνα με τη δήλωση του συγγραφέα δε, η ιστορία είναι αληθινή και η Ζα Ζα υπαρκτό πρόσωπο. Δεν είναι πάντως σαφή ποια είναι τα μυθοπλαστικά στοιχεία του μυθιστορήματος και ποια τα αληθινά.

Ο Αθανασιάδης δεν θέλει να γράψει ένα ερωτικό μυθιστόρημα, αυτό, που μάλλον τον ενδιαφέρει είναι ο αγώνας, που πρέπει να κάνει κάποιος άνθρωπος, ώστε να αποκτήσει την προσωπική του ελευθερία. Επικεντρώνεται στο άτομο, γιατί αυτό θεωρεί πως πρέπει να ελευθερωθεί και να βρει την ταυτότητά του, με όποιες θυσίες και αν χρειαστεί. Η Ζα Ζα θυσιάζει σχεδόν τα πάντα από όσα έχει και της προσφέρουν σιγουριά.

Προσωπικά βρήκα το βιβλίο ενδιαφέρον. Ή για να είμαι πιο ακριβής, κάποια σημεία του μου άρεσαν ιδιαίτερα, κάποια άλλα απλά τα διάβασα επειδή ήταν κομμάτι του έργου. Κομμάτια του βιβλίου μπορούν να γίνουν άνετα κινηματογραφικές σκηνές. Έντονος ο ερωτισμός, χωρίς όμως ποτέ να μετατρέπεται σε χυδαιότητα και φτήνια. Νομίζω ότι ο συγγραφέας γνωρίζει τον κίνδυνο να θεωρηθεί ότι αντιγράφει την «Ωραία της Ημέρας» και πιστεύω ότι αποφεύγει τον σκόπελο αυτό. Αν έχετε μια φίλη και θέλετε να της δώσετε ένα χριστουγεννιάτικο δώρο, αξίζει να μπει στις επιλογές σας.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, Κυριάκος, Συγγραφείς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s