Έρωτες, ίντριγκες και προδοσίες στην Μεσοπολεμική, Κατοχική και σύγχρονη Θεσσαλονίκη

βιβλιονίκη006

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Το διώροφο της Τσιμισκή

Συγγραφέας: Γιώτα Φώτου

Έκδοση: Ψυχογιός (2015)

ISBN: 978-618-01-1088-3

Τιμή: Περίπου €15

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές, η ιστορία της Θεσσαλονίκης αποτελεί μοναδικό υλικό για τους συγγραφείς για να δημιουργήσουν λογοτεχνικά έργα. Είναι οι τραγικές στιγμές, που πέρασαν οι Θεσσαλονικείς και η ίδια η πόλη στο παρελθόν, που έχουν εμπνεύσει δεκάδες λογοτεχνών. Από τα τελευταία ιστορικά μυθιστορήματα, που γράφτηκαν με θέμα ιστορικά γεγονότα της πόλης μας, είναι και αυτό, για το οποίο θα μιλήσουμε σε αυτήν την ανάρτηση.

Η έκδοση είναι καλή. Το εξώφυλλο είναι ανάγλυφο και έχει την αισθητική πολλών άλλων βιβλίων, που έχουν κατακλύσει τα βιβλιοπωλεία μας. Εντύπωση προκαλεί το μεγάλο τιράζ της πρώτης έκδοσης (6000 αντίτυπα). Επίσης, ενώ το βιβλίο αναφέρεται σε κάποιο διώροφο στην Τσιμισκή, το εξώφυλλο του βιβλίου κοσμεί μια φωτογραφία της Βενιζέλου.

Η υπόθεση κινείται χρονικά στο παρελθόν και στο σήμερα. Ουσιαστικά πρόκειται για πολλές μικρές ιστορίες, οι οποίες συνδέονται με κάποιο τρόπο. Πολλοί πρωταγωνιστές, οι οποίοι βιώνουν τα ιστορικά γεγονότα της πόλης μας, ευχάριστα και δυσάρεστα (κυρίως δυσάρεστα). Από την έλευση των προσφύγων στις αρχές της δεκαετίας του 1920, στον Μεσοπόλεμο, την Κατοχή και τον χαμό των Εβραίων Θεσσαλονικέων, έως τη σύγχρονη μεγαλούπολη με τις βίλες στο Πανόραμα, η πλοκή διαδραματίζεται πάντοτε με αναφορές σε μικρά και μεγάλα γεγονότα, που στιγμάτισαν τη Θεσσαλονίκη.

Το έργο έχει στο κέντρο του τον γάμο της Πέρσας Χαραλαμπίδη με τον Στέφανο Αρσενίου. Γύρω από αυτό το γεγονός, η συγγραφέας αναπτύσσει μία σειρά ιστοριών, τις οποίες συνδέει και δημιουργεί μία εικόνα του παρελθόντος της πόλης μας. Υπάρχουν πάρα πολλές ανατροπές, εκπλήξεις και μυστήρια, τα οποία σε γενικές γραμμές δένουν αξιοπρεπώς. Σημείο αναφοράς, ένα διώροφο σπίτι στην Τσιμισκή.

Ιδιαίτερα έντονη είναι η παρουσία του έρωτα στο βιβλίο, ο οποίος τις περισσότερες φορές μένει ανεκπλήρωτος ή οι καταστάσεις δεν τον αφήνουν να ανθίσει. Ως ιστορικό μυθιστόρημα δεν μπορώ να το συγκρίνω με την «Μεγάλη Πλατεία» του Μπακόλα, έργο για μένα μοναδικό για την ιστορία της Θεσσαλονίκης, αλλά θα το τοποθετούσα δίπλα στο «Νήμα» της Hislop.

Διαβάζεται ιδιαίτερα εύκολα, ενώ βοηθάει να γνωρίζει κάποιος και λίγα πράγματα για το παρελθόν της πόλης μας. Βέβαια οι αναφορές, που κάνει το βιβλίο σε γεγονότα, θα δώσουν και ένα κίνητρο στον αναγνώστη να ψάξει από μόνος του κάποια πράγματα. Στα θετικά του έργου, η αναφορά, που κάνει η συγγραφέας στην υφαρπαγή των περιουσιών των Εβραίων Θεσσαλονικέων από Χριστιανούς Θεσσαλονικείς κατά την περίοδο της Κατοχής. Πρόκειται για ένα από τα πιο μεγάλα θέματα-ταμπού για την πόλη μας.

Δεν μπορώ να πω ότι ξετρελάθηκα, αλλά οφείλω να ομολογήσω ότι το διάβασα με κάποια προκατάληψη, καθώς αισθητικά μου έφερνε κάτι σε βιβλίο Μαντάς και Δημουλίδου. Τελικά δεν ήταν τόσο κακό και για να είμαι όσο το δυνατόν πιο δίκαιος, έχει κάποια καλά στοιχεία. Είναι νομίζω σαφής σε πολλά σημεία η προσπάθεια της Φώτου να βάλει και το ερωτικό στοιχείο, όπως σαφής είναι και η προσπάθειά της να ταιριάξει ιστορικά με μυθιστορηματικά στοιχεία. Πάντως δεν θεωρώ ότι έχασα τον χρόνο μου διαβάζοντάς το. Μυθιστόρημα, που απευθύνεται νομίζω περισσότερο σε γυναίκες αναγνώστριες, ίσως όταν πέσει κάπως η τιμή του, να αξίζει να το αποκτήσετε.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Συγγραφείς, ΦΩΤΟΥ, Γιώτα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s