Τα πεζά του Κάρολου Τσίζεκ

vivlioniki019

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Η λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής και άλλες αφηγήσεις

Συγγραφέας: Κάρολος Τσίζεκ

Έκδοση: Κίχλη (2013)

ISBN: 978-618-5004-07-1

Τιμή: Περίπου €13

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Το όνομα του Κάρολου Τσίζεκ είναι στενά συνδεδεμένο με το λογοτεχνικό περιοδικό «Διαγώνιος» και με τον Ντίνο Χριστιανόπουλο. Περισσότερο γνωστός για τα σχέδιά του, τα οποία κόσμησαν εξώφυλλα βιβλίων, αλλά και εκτίθενται στο Μακεδονικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, και για τις μεταφράσεις του σε έργα Τσέχων συγγραφέων, το βιβλίο αυτό είναι μια συλλογή κάποιων πεζών κειμένων του. Τσέχικης καταγωγής ο συγγραφέας, με Ιταλική παιδεία, μεγάλωσε, εργάστηκε και έζησε στην πόλη μας, εκπρόσωπος μιας πολυφυλετικής Θεσσαλονίκης από το μακρινό παρελθόν. Έφυγε από την ζωή πριν ούτε ένα χρόνο, πρόλαβε όμως να δει την κυκλοφορία και αυτού του βιβλίου.

Η έκδοση είναι απλή, όμορφη και προσεγμένη. Στο εξώφυλλο υπάρχει ένα κομμάτι από ένα έργο του συγγραφέα, το χαρτί που χρησιμοποιήθηκε είναι Palatina των 100gr και η ανάγνωση του κειμένου είναι πολύ άνετη. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει κατάλογος με την εργογραφία του Τσίζεκ.

Το έργο αυτό είναι η συλλογή έξι αφηγήσεων, όπως βαφτίζονται στον τίτλο. Οι τέσσερις πρώτες είχαν δημοσιευτεί παλαιότερα σε περιοδικά και οι δύο τελευταίες βλέπουν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας. Οι ιστορίες είναι εντελώς ανεξάρτητες μεταξύ τους. Την επιμέλεια της έκδοσης την έχει κάνει ο Αλέξης Ζήρας, ο οποίος υπογράφει και το επίμετρο του βιβλίου. Αν και αυτό βρίσκεται μετά τις αφηγήσεις, νομίζω ότι θα έπρεπε να είναι πριν από αυτές, καθώς η ανάγνωση του επιμέτρου βοηθά στην καλύτερη κατανόηση των κειμένων. Προσωπική μου συμβουλή, να ξεκινήσετε από αυτό.

Όπως είπαμε και πριν, οι έξι ιστορίες δεν συνδέονται μεταξύ τους καθόλου. Εμφανίζονται δε επαναλήψεις σε κάποια από αυτά, οι οποίες ίσως ξενίσουν τον αναγνώστη. Στα πρώτα δύο (Η λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής, Ο θείος Τσάις και το τέλος του συμπατριωτισμού), η Θεσσαλονίκη παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, από τον Μεσοπόλεμο και έπειτα. Πρόκειται για νοσταλγικά ταξίδια του συγγραφέα στα νεώτερα χρόνια του. Από ιστορική και τοπογραφική άποψη, το αφήγημα «Η λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής» είναι το πιο ενδιαφέρον, καθώς μιλάει για μια περιοχή, με την οποία ελάχιστοι έχουν ασχοληθεί μαζί της. Στα υπόλοιπα τέσσερα ο συγγραφέας ασχολείται κυρίως με τους Τσέχους συμπατριώτες του. Με αφορμή ιστορικά γεγονότα, σημαντικά στην Τσεχία και ίσως άγνωστα σε εμάς, παρουσιάζει τους συμπατριώτες του, την λογική τους, τους φόβους και τον τρόπο που άλλαξε η σκέψη τους κατά την διάρκεια της κομμουνιστικής διακυβέρνησης της χώρας τους. Με έντονα πολιτική χροιά τα κείμενα, στιγματίζει λογικές και νοοτροπίες φόβου, που συστηματικά επέβαλλε η κομμουνιστική ηγεσία στους πολίτες της. Τα αφηγήματα «Η Βελούδινη Επανάσταση» και «Στήσιμο ξένου περιπτέρου» καυτηριάζουν το ολοκληρωτικό κομμουνιστικό καθεστώς που γνώρισε η Τσεχία, ειδικά το «Στήσιμο ξένου περιπτέρου» παρουσιάζει μιαν εικόνα, που η δική μου η γενιά πρόλαβε στα τελευταία της.

Αν και ο Τσίζεκ δεν είναι συγγραφέας, εργαζόμενος για χρόνια στο περιοδικό «Διαγώνιος», σίγουρα έχει επηρεαστεί από όλα τα κείμενα που έχει διαβάσει. Τα περισσότερα κείμενα είναι από προσωπικές του εμπειρίες και κρατάνε την ζωντάνια αυτών των ιστοριών, που τις διηγείται κάποιος που τις έζησε.

Προσωπικά μου άρεσαν πάρα πολύ τα αφηγήματα «Η λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής», «Ο θείος Τσάις και το τέλος του συμπατριωτισμού» και «Η βελούδινη επανάσταση», ίσως γιατί το ενδιαφέρον μου εστιάζεται στην Θεσσαλονίκη και επειδή η Βελούδινη Επανάσταση είναι ένα ιστορικό γεγονός, το οποίο συντέλεσε στην αλλαγή της Ευρωπαϊκής ιστορίας. Αλλά και τα υπόλοιπα διαβάζονται ευχάριστα. Ένα ενδιαφέρον βιβλίο, από έναν σπουδαίο καλλιτέχνη της Θεσσαλονίκης

Advertisements

1 σχόλιο

Filed under Συγγραφείς, ΤΣΙΖΕΚ, Κάρολος

One response to “Τα πεζά του Κάρολου Τσίζεκ

  1. Παράθεμα: Η Μυθολογία του Μπακόλα | Vivlioniki

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s