Κι αν σωζόταν ο Παγκρατίδης;

vivlioniki208

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Ο Θεός αυτοπροσώπως

Συγγραφέας: Σάκης Σερέφας

Έκδοση: Μεταίχμιο (2012)

ISBN: 978-960-501-664-7

Τιμή: Περίπου €13

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Έργα του Σάκη Σερέφα έχουν παρουσιαστεί μέσα από την Vivlioniki στο παρελθόν. Ο πολυγραφότατος συγγραφέας έχει κάνει κάποιες από τις πιο ενδιαφέρουσες μελέτες σχετικά με την πόλη με ποικίλη θεματολογία (έργα του Σερέφα στην Vivlioniki μπορείτε να βρείτε εδώ). Σήμερα θα μιλήσουμε για ένα μυθιστόρημά του.

Η έκδοση είναι απλή, χωρίς τίποτα το ιδιαίτερο. Το χαρτί είναι Chamois των 100γρ. και το κείμενο διαβάζεται εύκολα.

Οι λόγοι που παρουσιάζεται αυτό το βιβλίο από την Vivlioniki δεν είναι γιατί γράφει για την πόλη, αλλά γιατί ο Σερέφας είναι Θεσσαλονικιός και η πλοκή του έργου έχει αφορμή την υπόθεση Παγκρατίδη ή πιο γνωστή ως υπόθεση του «Δράκου του Σέιχ Σου». Η ιστορία αυτή είχε αποτελέσει κύριο θέμα του εκπληκτικού μυθιστορήματος του Θωμά Κοροβίνη με τίτλο «Ο γύρος του θανάτου«.

Όπως είπαμε και νωρίτερα, η πλοκή του βιβλίου έχει αφορμή την υπόθεση Παγκρατίδη, αλλά σκοπός του έργου δεν είναι να ασχοληθεί αν η απόφαση για την εκτέλεσή του είναι σωστή ή όχι. Κομμάτια από τα αρχεία της δίκης παρεμβαίνουν στο κείμενο και συντελούν στην εξέλιξη της υπόθεσης. Στο έργο ο καταδικασθείς σε θάνατο (Μαξ) θα σωθεί την τελευταία στιγμή και θα οδηγηθεί σε ένα ψυχιατρείο. Από εκεί και πέρα, το έργο εξελίσσεται σε δύο διαφορετικούς χρόνους και τόπους. Το «σήμερα» είναι σε ένα γηροκομείο και το «χθες» στο ψυχιατρείο 10 χρόνια πριν. Σύνδεσμος αυτών των δύο, ο Παντελής ή αλλιώς ο Θεός στο σώμα και την σκέψη του Παντελή.

Στα δύο διαφορετικά επίπεδα, οι πρωταγωνιστές δεν είναι ίδιοι. Στο ψυχιατρείο ο Μαξ γίνεται αντικείμενο ενός πειράματος του ψυχίατρου, ο οποίος προσπαθεί να ανασύρει από το μυαλό του Μαξ τις εικόνες του παρελθόντος με μεθόδους απάνθρωπες και εξευτελιστικές. Χρησιμοποιεί τους ανθρώπους και εκμεταλλεύεται την αδυναμία τους, τους φόβους και τις ενοχές τους με σκοπό ένα ανούσιο πείραμα, το οποίο δεν ωφελεί και δεν βοηθά κανέναν. Ο Παντελής εδώ είναι ο προσωπικός φρουρός του Μαξ, μέρος και αυτός του πειράματος. Στο γηροκομείο πρωταγωνιστές είναι ο Παντελής, σε μεγάλη ηλικία πλέον, και ο συγκάτοικός του στο δωμάτιο Μάρκος.

Ο ίδιος ο συγγραφέας χαρακτηρίζει το μυθιστόρημα σαρκαστικό και αυτό είναι αλήθεια, αφού ο σαρκασμός είναι κύριο συστατικό του έργου. Η γλώσσα που χρησιμοποιείται σε κάποια σημεία περιέχει βωμολοχίες, οι οποίες όμως εξυπηρετούν τις εικόνες και τις καταστάσεις που περιγράφονται και δεν προστίθενται άσκοπα στο κείμενο. Υπάρχουν συνεχώς παραλληλισμοί στο βιβλίο με κύριο αυτόν του ψυχίατρου με το Κράτος. Ένα Κράτος το οποίο ασκεί την εξουσία του με σκοπό την υποδούλωση των υπηκόων του (ο Μαξ, ο Λάζαρος, η δημοσιογράφος, η Φανή κα), τον πλήρη έλεγχο συναισθημάτων και συμπεριφορών. Ουσιαστικά εκεί νομίζω ότι θέλει να ρίξει και ο συγγραφέας την προσοχή μας και αυτή η στάση του Κράτους προς τους πολίτες είναι η αιτία του βιβλίου.

Σε αντίθεση με άλλα βιβλία, τα οποία σχηματίζουν στον αναγνώστη κινηματογραφικές εικόνες, εδώ το έργο είναι κυρίως θεατρικό. Ίσως επειδή τα σκηνικά που εξελίσσεται κυρίως το βιβλίο είναι δύο δωμάτια (ψυχιατρείο, γηροκομείο). Αν και η υπόθεση φτιάχνει μια μουντή ατμόσφαιρα και βαριά στον αναγνώστη, υπάρχει μια αχτίδα αισιοδοξίας στο τέλος, με την αποπομπή του ψυχιάτρου, περισσότερο ελπίδα του συγγραφέα, ότι κάποτε το Κράτος θα δικαστεί για τις πρακτικές του.

Προσωπικά μου άρεσε αρκετά, άσχετα αν η Θεσσαλονίκη εδώ έχει ελάχιστη θέση. Νομίζω ότι μπορεί εύκολα να σας κρατήσει συντροφιά ένα Σαββατοκύριακο και να σταθεί αφορμή για πολλές συζητήσεις μετά την ανάγνωσή του.

Advertisements

1 σχόλιο

Filed under Συγγραφείς, ΣΕΡΕΦΑΣ, Σάκης

One response to “Κι αν σωζόταν ο Παγκρατίδης;

  1. Παράθεμα: Φόβος στη Θεσσαλονίκη του Παγκρατίδη | Vivlioniki

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s