Η Θεσσαλονίκη του Γιώργου Ιωάννου (μέρος Γ’)

vivlioniki181

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Η Θεσσαλονίκη του Γιώργου Ιωάννου: Περιπλάνηση στο χώρο και στο χρόνο

Συγγραφέας: Έλενα Χουζούρη

Έκδοση: Επίκεντρο (2012)

ISBN: 978-960-458-348-5

Τιμή: Περίπου €14

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Η λογοτεχνική Θεσσαλονίκη οφείλει πολλά στον Γιώργο Ιωάννου. Γεννημένος στην πόλη μας, ο Ιωάννου αφιέρωσε πολλά κείμενά του, ποίηση και πεζά, στην γενέτειρά του. Ακόμη και αν δεν ήταν το κύριο θέμα, η πόλη αποτελούσε το σκηνικό αρκετών γραπτών του. Ανήκει στην κατά πολλούς γνωστή και ως «Σχολή της Θεσσαλονίκης». Στη Vivlioniki έχουμε παρουσιάσει δύο από τα σημαντικότερα έργα του, το «Το δικό μας αίμα» και το «Η πρωτεύουσα των προσφύγων«.

Η συγκεκριμένη έκδοση είναι λιτή και προσεγμένη. Πρόκειται για μια επανέκδοση, ενός βιβλίου το οποίο είχε κυκλοφορήσει για πρώτη φορά το 1995, η έκδοσή μας είναι ελαφρώς βελτιωμένη. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει ευρετήριο όρων και ονομάτων, η βιβλιογραφία, καθώς και κάποιες φωτογραφίες από το οικογενειακό αρχείο του Γιώργου Ιωάννου. Υπάρχει επίσης και η «ποσοτική εμφάνιση» της πόλης στα έργα του Γιώργου Ιωάννου. Ίσως κάπως δύσκολο λεξιλόγιο, καλό είναι να έχετε και ένα μολυβάκι, για να κρατάτε σημειώσεις.

Πρόκειται για μία μελέτη, η οποία εξετάζει τον τρόπο που εμφανίζεται η πόλη μας στα έργα του Ιωάννου. Εξετάζονται 7 βιβλία, δύο ποιητικές συλλογές («Ηλιοτρόπια«, «Χίλια Δέντρα«) και πέντε συλλογές πεζογραφημάτων («Για ένα φιλότιμο«, «Σαρκοφάγος«, «Μόνη Κληρονομιά«, «Το δικό μας αίμα«, «Η πρωτεύουσα των προσφύγων«). Σε ένα βιβλίο για το οποίο μιλήσαμε πρόσφατα του Τριαντάφυλλου Κωτόπουλου, υπήρχε επίσης αναφορά αντίστοιχη (μπορείτε να διαβάσετε κάποια πράγματα για το βιβλίο αυτό πατώντας εδώ). Η συγκεκριμένη μελέτη της Χουζούρη νομίζω είναι πιο λεπτομερής και περισσότερο συγκεντρωμένη στο έργο του Ιωάννου, ενώ δεν υπάρχει κάποια σύγκριση με έργα άλλων λογοτεχνών.

Το βιβλίο χωρίζεται σε 4 βασικά κεφάλαια, τα οποία με τη σειρά τους χωρίζονται σε επιμέρους μέρη.

  • Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στην πόλη ως λογοτεχνικό αντικείμενο, καθώς και μια ιστορική αναδρομή σε συγγραφείς που ασχολήθηκαν με τον συγκεκριμένο τομέα, από την Αζιγιαντέ του Πιέρ Λοτί στα τέλη του 19ου αιώνα, έως έργα νεότερων συγγραφέων.
  • Στο δεύτερο κεφάλαιο υπάρχουν βιογραφικά στοιχεία του Ιωάννου, τα οποία, σε συνδυασμό με τα ιστορικά γεγονότα που βίωσε ο συγγραφέας, επέδρασαν στο έργο του. Λέγεται πως ο Ιωάννου παρουσιάζει τόσο συχνά την πόλη στα έργα του, σε μια προσπάθεια επαναπροσέγγισης στην παιδική του ηλικία και τα νεανικά του χρόνια. Χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στα τελευταία έργα του, η Θεσσαλονίκη παίζει όλο και περισσότερο πρωταγωνιστικό ρόλο.
  • Στο τρίτο κεφάλαιο στο μικροσκόπιο της Χουζούρη μπαίνουν οι δύο ποιητικές συλλογές του και τα τρία πρώτα χρονικά πεζογραφήματά του, το Για ένα φιλότιμο, την Σαρκοφάγο και την Μόνη κληρονομιά.
  • Στο τέταρτο κεφάλαιο εξετάζονται το Δικό μας αίμα και η Πρωτεύουσα των προσφύγων, τα οποία θεωρούνται ως κείμενα συνεχή, σαν πρώτο και δεύτερο μέρος.

Ενδιαφέρον είναι και ο επίλογος του βιβλίου, ο οποίος προσπαθεί να είναι συμπέρασμα των προηγούμενων σελίδων, αλλά, όπως δηλώνει και στον τίτλο με την φράση «μια νέα εισαγωγή», ανοίγει τον δρόμο για μια περαιτέρω έρευνα στο έργο του Ιωάννου. Αν θα έπρεπε να κρατήσω ένα κομμάτι από τον επίλογο, αυτό είναι το σχετικό με τα στοιχεία που συγκροτούν το μυθικό πρόσωπο της πόλης, το οποίο αναδείχτηκε ιδιαίτερα μέσα από το έργο του Ιωάννου. Αυτά τα στοιχεία είναι το Βυζάντιο που κυριαρχεί στην πόλη, το προσφυγικό στοιχείο που έμελλε να αλλάξει το πρόσωπο και τον χαρακτήρα της Θεσσαλονίκης και ο «εθνισμός» όπως τον αποκαλεί που κυριαρχεί στην πόλη, γέννημα των ιστορικών γεγονότων που συνέβησαν στην πόλη.

Ο Ιωάννου δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το έργο του, αφού πέθανε έναν χρόνο μετά την κυκλοφορία του «Η πρωτεύουσα των προσφύγων». Σύμφωνα με την συγγραφέα, ήθελε να συνεχίσει και να ολοκληρώσει την σειρά, που ξεκίνησε με το «Το δικό μας αίμα». Τα γραπτά του κατάφεραν να παρουσιάσουν όχι μια διαφορετική πόλη, αλλά έναν άλλον τρόπο στο να δει κάποιος αυτήν την πόλη. Όπως λέει και η Χουζούρη, δημιούργησαν τον μύθο της Θεσσαλονίκης.

Advertisements

4 Σχόλια

Filed under Συγγραφείς, ΧΟΥΖΟΥΡΗ, Έλενα

4 responses to “Η Θεσσαλονίκη του Γιώργου Ιωάννου (μέρος Γ’)

  1. Παράθεμα: Όταν η λογοτεχνία προσεγγίζει την σύγχρονη ιστορία της Θεσσαλονίκης | Vivlioniki

  2. Παράθεμα: Κείμενα για την σύγχρονη πολιτική ιστορία της Θεσσαλονίκης | Vivlioniki

  3. Παράθεμα: Το Κατοχικό Ημερολόγιο του Γιώργου Ιωάννου | Vivlioniki

  4. Παράθεμα: Ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα με θέμα το Ολοκαύτωμα των Εβραίων Θεσσαλονικέων | Vivlioniki

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s