Περιήγηση μνήμης στη Σαλονίκη ΙΙΙ: Οι Θεσσαλονικείς

vivlioniki147

 

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Το πρόσωπο της μνήμης: Η φωτογραφία στη Θεσσαλονίκη του Μεσοπολέμου

Συγγραφέας: Γιώργος Αναστασιάδης, Ευάγγελος Χεκίμογλου

Έκδοση: University Studio Press (1998)

ISBN: 960-12-0669-8

Τιμή: Περίπου €17

 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Το τρίτο μέρος της «τετραλογίας» των Αναστασιάδη-Χεκίμογλου έχει μία ιδιαιτερότητα. Δεν ασχολείται τόσο με τα μνημεία της πόλης, τους δρόμους και τις γωνιές της (ουσιαστικά ελάχιστα αναφέρεται σε αυτά), αλλά πρωταγωνιστές σε αυτό το βιβλίο είναι οι κάτοικοι, οι Θεσσαλονικείς. Ο αναγνώστης διαβάζοντας αυτό το λεύκωμα αισθάνεται σαν να ξεφυλλίζει παλιό άλμπουμ φωτογραφιών μια οικογένειας. Παράλληλα με τις ιδιωτικές στιγμές, τρέχει και η ιστορία του τόπου, άλλες φορές επηρεάζει το θέμα της φωτογραφίας, άλλες φορές όχι.

Παρόμοια έκδοση με τις προηγούμενες δύο της «τετραλογίας», πολύ καλή εκτύπωση και ανάλυση των φωτογραφιών. Εδώ η απουσία ευρετηρίου δεν είναι τόσο εμφανής, καθώς δεν χρειάζεται ιδιαίτερα.

Ο τόπος στις περισσότερες φωτογραφίες είναι η Θεσσαλονίκη και ο χρόνος η περίοδος του Μεσοπολέμου. Για τον τόπο λίγα πράγματα μπορούμε να πούμε, καθώς πολύ λίγες έχουν κάτι που να φανερώνει τοπογραφία. Άλλωστε είπαμε, πρωταγωνιστές εδώ είναι οι άνθρωποι, όχι τα κτίρια και οι δρόμοι.

Το βιβλίο χωρίζεται σε 3 μέρη:

Το πρώτο μέρος (ο ιδιωτικός φωτογραφικός χώρος) αποτελείται από υλικό της Οικογένειας Κατσανίκα, με καταγωγή από την Βλάστη, η οποία εγκαταστάθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1912. Πρωταγωνιστής στις περισσότερες είναι ο Ναούμ Κατσανίκας, ο οποίος είναι ερασιτέχνης φωτογράφος επίσης. Υπάρχουν 16 σετ φωτογραφιών, με χρονολόγηση από το 1922 έως το 1925. Παρουσιάζονται φωτογραφίες με ποικίλη θεματολογία, από πορτρέτα μέχρι φωτογραφίες σε εκδρομές, μπαλκόνια, στην παραλία. Οικογενειακές στιγμές όλες, με πρόσωπα ντροπαλά, τα οποία μπορεί και να φοβούνται τον φωτογραφικό φακό μερικές φορές. Στο βιβλίο γίνονται αναφορές και σε θεματολογία των εφημερίδων την ημέρα που είχαν τραβηχτεί αυτές οι φωτογραφίες. Ενδιαφέρον το στοιχείο ότι απόγονος αυτής της οικογένειας ήταν και ο γνωστός ποιητής της πόλης μας, ο Κλείτος Κύρου.

Το δεύτερο μέρος (Η φωτογραφία των δρόμων και των περιστάσεων) έχει να κάνει με τις «λαϊκές φωτογραφίες», υλικό το οποίο μπορεί ο καθένας να βρει στα παλαιοπωλεία ή σε κάδους σκουπιδιών, πεταμένες από απόγονους. Προπολεμικές και μέχρι τις αρχές του ’50, οι φωτογραφίες αυτές κάποτε ήταν για τους Θεσσαλονικείς η προσπάθειά τους να μείνουν στην αιωνιότητα. Λαϊκά πορτρέτα, αναμνηστικές φωτογραφίες στον Λευκό Πύργο, ιδιωτικές φωτογραφήσεις σε φωτογραφικά studio.

Το τρίτο μέρος (Ο δημόσιος φωτογραφικός χώρος) κινείται χρονικά στα χρόνια του Μεταξά. Η Θεσσαλονίκη λίγο καιρό πριν την Κατοχή, χωρίς να έχει την υποψία του τι θα έρθει σε λίγα χρόνια, κάνει περιπάτους στον Λευκό Πύργο, γιορτάζει την Πρωτομαγιά στα εργοστάσια, στέλνει τα παιδιά για κατασκήνωση, παντρεύεται μαζικά με κουμπάρο τον Ιωάννη Μεταξά στην Αγία Σοφία. Ο φακός του φωτογράφου πάει στον δημόσιο χώρο, καταγράφει το γεγονός, όχι τους πρωταγωνιστές. Είναι το είδος αυτό το οποίο συγκριτικά με τα άλλα δύο παρέχει τα περισσότερα ιστορικά στοιχεία για την Θεσσαλονίκη.

Είναι ένα ιδιαίτερο βιβλίο, αν και ίσως απογοητεύσει αυτούς που θέλουν μέσα σε ένα λεύκωμα να δούνε άλλα πράγματα, πέρα από ιδιωτικές στιγμές κάποιων ανθρώπων. Ομολογώ πως από την «τετραλογία», είναι το βιβλίο το οποίο μου άρεσε λιγότερο. Πιθανότατα να συγκινήσει κάποιους που ασχολούνται περισσότερο με την φωτογραφία, παρά με την πόλη μας.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ, Γιώργος, Συγγραφείς, ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ, Ευάγγελος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s