Οι προσκυνητές του Βαρδάρι της Θεσσαλονίκης (μέρος Α’)

Image

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τίτλος: Τα αλάνια του Βαρδαρίου

Συγγραφέας: Δημήτρης Τσιάλας

Έκδοση: Degiorgio (2010)

ISBN: 978-960-98009-7-6

Τιμή: Περίπου €15

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

Ο Βαρδάρης ή το Βαρδάρι ή ο Άγιος Βαρδάριος του Γιώργου Ιωάννου έχει γίνει πολλές φορές αντικείμενο έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες (ζωγράφους, συνθέτες, στιχουργούς και φυσικά συγγραφείς). Από τις παλαιότερες περιοχές της Θεσσαλονίκης, ήταν πάντοτε η υπόγεια πλευρά της πόλης. Κανείς δεν ήταν περήφανος για αυτήν, αλλά και κανείς δεν ήθελε να την απαλείψει από τον χάρτη. Ασκούσε πάντοτε την γοητεία του επικίνδυνου, του ξένου και του παράνομου. Τα όριά του ποτέ δεν ήταν σαφή. Ένα μέρος του σημερινού Βαρδάρη βρισκόταν παλαιότερα έξω από τα τείχη της πόλης. Η διαμόρφωση δε της Πλατείας με τα χίλια ονόματα, η χάραξη νέων δρόμων και η καταστροφή παλαιότερων μετέβαλε την γεωγραφία του χώρου. Ο Βαρδάρης δεν είναι μια συνοικία με τα στενά όρια της αστικής τοπογραφίας. Είναι μια πόλη με τους δικά της ωράρια και τον δικό της κόσμο.

Η έκδοση είναι πολύ όμορφη. Σκληρό εξώφυλλο με χάρτινη κουβερτούρα, καλή ποιότητα χαρτιού και γραμματοσειρά που κάνει το βιβλίο ευανάγνωστο. Μου άρεσε και η μαύρη λωρίδα σελιδοδείκτη, που συναντά κάποιος στα παλιά βιβλία. Προλογίζει το βιβλίο ο Ντίνος Χριστιανόπουλος.

Πριν τις ιστορίες υπάρχει ένα κεφάλαιο για τον Βαρδάρη. Ο συγγραφέας μας παρουσιάζει τον κόσμο που αυτός γνώρισε. Μέσα σε αυτόν τον κόσμο κινούνται και οι χαρακτήρες του. Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 εκτυλίσσονται οι ιστορίες, αλλά μπορούν να βρεθούν κοινά σημεία με το σήμερα, παρά τις όποιες αλλαγές έγιναν στην περιοχή.

10 διηγήματα, ιστορίες ατόμων φανταστικών ή πραγματικών, που ο κόσμος τους ήταν ή είναι ο Βαρδάρης. Άλλοι γεννήθηκαν εκεί, άλλοι βρέθηκαν εκεί τυχαία, άλλοι σκοπίμως. Κανείς τους δεν διεκδικεί το αλάθητο του Πάπα και κανείς δεν θα κάνει διδάγματα και μαθήματα ηθικής. Ο Ηλίας που μεγάλωσε στην παράγκα του νεκροταφείου της Αγίας Παρασκευής, ο Άγγελος το ναυτάκι από τον Πειραιά, η Μέλπω η πλούσια τεκνατζού, η Σόνια η τραβεστί και άλλοι πολλοί περνάνε από τις σελίδες του βιβλίου στην οδό Σαπφούς και στην οδό Ειρήνης, περπατάνε προς την Μοναστηρίου ή ανεβαίνουν την Λαγκαδά, συναντιούνται έξω από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό ή ερωτεύονται στην γέφυρα στην Εκκλησία των Αγίων Πάντων.

Το μεγάλο ατού του βιβλίου, είναι ότι καταφέρνει να δώσει στον αναγνώστη την εικόνα του Βαρδαρίου σε πολύ ρεαλιστικό βαθμό. Η γραφή του είναι τέτοια που πραγματικά νομίζεις ότι οι χαρακτήρες σου μιλάνε ή ακούς τους διαλόγους τους. Κάποιες ιστορίες μπορεί να φανούν σε μερικούς υπερβολικές ή μελό, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Τσιάλας γράφει ένα διήγημα και ότι οι πρωταγωνιστές του Βαρδάρη δεν βρέθηκαν εκεί επειδή όλα τους πήγαιναν ρόδινα. Σκοπός δεν είναι η αγιοποίηση, αλλά η παρουσίαση των προσκυνητών του Αγίου Βαρδαρίου.

Λογοτεχνικά δεν νομίζω ότι προσεγγίζει την γραφή του Κοροβίνη, ο οποίος έχει επίσης γράψει ένα αφήγημα για τον Βαρδάρη, το «Κανάλ Ντ’αμούρ» (εκδόσεις Άγρα) και σε επίπεδο έρευνας και ιστορίας υπολείπεται ίσως του Χρίστου Ζαφείρη. Αλλά αυτό το συμπέρασμα είναι καθαρά προσωπικό, χωρίς να σημαίνει ότι δεν μου άρεσε το βιβλίο. Στην 11η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου στην Θεσσαλονίκη το βρήκα σε τιμή μόνο €5. Αλλά νομίζω ότι και στην κανονική του τιμή είναι ένα βιβλίο που αξίζει να το αγοράσετε. Χωρίς να θέλω να το υποτιμήσω, πιστεύω ότι είναι από τα καλά «βιβλία παραλίας».

Advertisements

3 Σχόλια

Filed under Συγγραφείς, ΤΣΙΑΛΑΣ, Δημήτρης

3 responses to “Οι προσκυνητές του Βαρδάρι της Θεσσαλονίκης (μέρος Α’)

  1. Παράθεμα: Οι προσκυνητές του Βαρδάρι της Θεσσαλονίκης (μέρος Β’) | Vivlioniki

  2. Παράθεμα: Ερωτική τοπιογραφία Θεσσαλονίκης | Vivlioniki

  3. Παράθεμα: Αμπελόκηποι Θεσσαλονίκης, κάπου στα μέσα των eighties… | Vivlioniki

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s